Mi, háromkirályok

Vízkereszttel lezárul egy ünnepkör: elfogynak a karácsonyi fények, egyre távolabb kerülünk a karácsonyi békétől és örömhírtől, kezdődik a tavaszig tartó sötét, fáradt, ünneptelen időszak. De kik is voltak a napkeleti bölcsek valójában, és mit tanulhatunk ma tőlük?

Elünneptelenedés

A karácsonyi ünnepkört lezáró, újév napját követő időszak mindenkinek nehezebb. Fáradtabbak vagyunk, mint általában, hisz vagy túl sokat pihentünk az ünnepek alatt, és ebből nehéz kikászálódni, vagy túlságosan mozgalmas volt a sok látogatással, készülődéssel, az ünnep ünneplésére fordított energiával. És az is lehet, hogy az ünneplés idén nem a családdal való együttlétről, nem a pihenésről, nem a karácsonyi szorgoskodásról szólt, hanem a magányról, a búcsúzásról, a járvány okozta bonyodalmakról vagy a gyászról.

Fotó: Román Péter

Az sem segít ebben, hogy bárhol is jár az ember, az az érzése támad, hogy ilyenkor minden egyre hétköznapibb. Aki a belvárosban lakik, azt hónapok óta a karácsonyi vásár gyönyörű fényeinek ragyogása veszi körül, ami még akkor is a karácsonyi ünnepére hangolhat minket, ha látjuk mögötte az anyagias világ valóságát. Mégis rossz szembesülni azzal, ahogy az újévet követő első hétfőn folyamatosan tűnnek el az ünnepi díszek, a fények, a Vörösmarty tér nagy karácsonyfája. Persze ez így van rendjén, mégis az az érzésünk támadhat, mintha január kezdetével lélekben is eltávolodnánk az ünneptől.

Elhalványul az életünket beragyogó betlehemi csillag fénye, és nem marad más, csak a tavasz kezdetéig velünk maradó alkony és sötétség.

Vízkereszt a kereszténység egyik legrégebbi ünnepe, így az egyik legösszetettebb tartalommal is rendelkezik, amit egy szóban úgy lehet összefoglalni: epifánia. A szó azt jelenti: megjelenés. Isten megjelenése. A hagyomány Jézus életének több pillanatát is ehhez a naphoz sorolja, például Jézus megkeresztelését, amikor a Szentháromság jelenik meg, vagy a kánai menyegzőt, ahol Jézus isteni mivoltát először jeleníti meg az embereknek. Az evangélikus hagyományban leginkább a három napkeleti bölcs története maradt meg, akiknek a betlehemi csillag fénye jelzi Isten földi megjelenését. Nekik, a pogány világ értelmiségének és a történelem máig egyik legismertebb utazóinak.

Bölcsek, utazók, fogadók és szokások

A három napkeleti bölcs karaktere legalább annyira érdekes, mint a hozzájuk kapcsolódó, ma már alig ismert hagyományok. Karakterükben és Jézus elé járulásukban az a gondolat fogalmazódik meg, hogy Jézus nem csak a zsidókhoz jött el – a messze földről érkező pogány bölcsek is leborultak előtte. Érdekes, hogy valójában pontosan nem tudjuk, hányan lehettek, de az ajándékok száma alapján – Órigenész ír a három ajándékról – három király lett belőlük. A napkeleti bölcsek különben azért lettek királyok a későbbi hagyományban, mert a szír források Gáspárt Gondophares királlyal azonosítják, akit Tamás apostol keresztelt meg; Menyhért/Melchior helyett pedig gyakran előkerül Hormazd, aki nem lenne más, mint Ahura Mazda, a zoroasztrianizmus Jó Istene. Egyesek Nóé fiainak (Sém, Hám és Jáfet) leszármazottait, mások az akkor ismert földrészek (Európa, Ázsia, Afrika) képviselőit látják bennük. Ez utóbbi felfogás az oka annak, hogy a harmadik királyt a középkortól kezdve szerecsennek ábrázolták – olvasható a Kötőszó blog egy korábbi, vízkeresztről szóló cikkében. A háromkirályok „ereklyéi” egyébként a kölni Dóm egyik legféltettebb kincse, ahova Barbarossa Frigyes, az ateista császár erőszakkal vitette át az eredeti helyükről, Milánóból (ez egyébként Umberto Eco Baudolino című nagyszerű történelmi regényének egyik narratív szála).

A Kötőszó cikkében írnak arról is, hogy ezek előtt a bátor utazók előtt tisztelegtek a vendégfogadók, szállodák hajdani nevei, cégérei, címerei is Európa-szerte: Három Király, Három Szerecsen, Három Korona, később a háromkirály-tisztelet fokozódó elhalványulásával Szerecsen, Korona, Magyar Korona, Magyar Király, sőt: Angol Királynő. Szegeden is volt a múlt század elején Három Korona nevezetű fogadó. Az utcát is cégéréről nevezték el: Háromkorona utca. Ez az árvíz (1879) után a jellegtelen Korona utcává szürkült. Ugyanekkor volt Szegeden, de másik helyen Három Király vendéglő is. Három Szerecsen kávéház volt még a századunk elején is Esztergomban.

A napkeleti bölcsek neveit az útra indulók valamikor a térdükre kötötték a fáradtság elleni talizmánul. Akik hosszú útra készültek, a középkorban misét (missa de tribus regibus) végeztettek, ezenkívül érmet viseltek a tiszteletükre. A hagyomány évszázadokon át szívósan élt népünk köreiben is. „Induljunk hát csak el – mondja ennek ismeretében Tömörkény István, egyébként fogadósok leszármazottja – Gáspár, Menyhért, Boldizsár nevében, kik szintén elindultak és jó sokáig utaztak, míg célhoz értek.”

Fotó: Román Péter
El tudunk-e indulni, ha jelet kapunk?

Most pedig elképzelhetjük a napkeleti bölcseket, amint összekészítik ajándékukat, felkészülnek az utazásra, és várnak. Várnak arra, hogy megérkezzen a jel. Abban a pillanatban, amikor megjelenik az égen a betlehemi csillag, nekivágnak a hosszú útnak.
Mennyien vannak ma, akik tudják, micsoda ajándékot kapunk mindannyian karácsonykor? Akik minden évben újra és újra felkészülnek az adventi időszakban, hogy a lehető legteljesebben érkezzen meg otthonukba és szívükbe a mindenható Isten. Akik nemcsak várnak, hanem bizonyosak arról, hogy életükben jelen van Isten. Hogy az ő életüket beragyogja a betlehemi csillag fénye.

Mennyien vagyunk ma itt vízkereszt ünnepén, akik ugyanígy gondolkodnak, éreznek? Akik tudjuk, hogy életünk minden percében, még a legmélyebb, legsötétebb pillanatokban is Jézus Krisztus a világ világossága. Az igazi változást azonban nem a csillag megjelenése hozza el, hanem a Jézussal való találkozás. A felismerés, hogy ő valóban megjelent közöttünk. Hogy ő az örök, soha véget nem érő világosság az életünkben. Legyünk ennek a világosságnak tanúi. Képviseljük ezt a világosságot a világban, járjunk annak útján, kövessük jeleit.


Tetszett a cikk? Kapcsolódj be a közös munkába, adj hangot értelmes párbeszédet elősegítő véleményednek felületünkön, kövesd oldalunkat és oszd meg bejegyzéseinket, vagy támogass bennünket Patreon-oldalunkon.

📧 kovaszkozosseg@gmail.com
ⓕ facebook.com/kovaszkozosseg

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: